Wednesday, October 13, 2010

Sedia prasarana sukan untuk wanita Islam

Sedia prasarana sukan untuk wanita Islam
Dzulfikar Mashoor   Harakah Daily
KUALA LUMPUR, 13 Okt: Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud mendesak Kementerian Belia dan Sukan supaya menyediakan prasarana sukan kepada wanita Islam.
Ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbadanan Stadium Malaysia 2010 petang semalam, beliau berkara prasarana yang sedia ada tidak menggalakkan wanita muslimah bersukap dan mengamalkan cara hidup yang sihat.
"Dalam baju tangan panjang, seluar tangan panjang dan bertudung untuk senam arobik di tempat awam, kita tidak selesa sebab berpeluh dan kita panas.
"Sebab itu, antara sebab mengapa ramai wanita Islam yang menutup aurat enggan bersukan di khalayak ramai, kerana mereka berasa tidak secucuk dengan pembawaan imej Islam oleh mereka," ujarnya di Dewan Rakyat.
Beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata, kerajaan pusat sepatutnya menyediakan prasarana yang lebih sesuai bagi memenuhi hak wanita Islam untuk bersukan.
"Kita tidak meminta orang lain menutup aurat seperti kita, tapi kita meminta hak kita sebagai wanita Islam untuk menjaga aurat (ketika) bersukan," ujarnya.
Hak-hak yang dimaksudkan, katanya termasuk menyediakan waktu khusus dan eksklusif supaya wanita Islam boleh menggunakan prasarana sukan yang sedia ada.
"Minta Menteri (Datuk Ahmad Shabery) bagi beritahu pada perbadanan supaya bagi hari yang khusus untuk wanita Islam mengamalkan cara hidup yang sihat dengan guna stadium-stadium ini,” ujarnya.
Dari segi yang lain, beliau turut mengkritik kaedah pemakaian etlit yang baginya lebih mencolok mata dari mereputasi mutu sukan.
Beliau turut mengkritik komitmen kementerian kerana gagal membentangkan formula kerajaan dalam mereputasi mutu sukan negara di peringkat dunia.
“Semuanya (perbentangan rang undang-undang) tentang pengurusan aset dan urusan gaji, tidak ada kena mengena dengan meningkatkan martabat sukan itu sendiri.
"Bagaimana persatuan-persatuan, pertubuhan-pertubuhan sukan selepas ini, selepas diperbadanankan dan menjadi entiti korperat," ujarnya.
Sebelum pada itu, Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria turut menyuarakan kerisauan di sebalik penggubalan rang undang-undang tersebut.
"Sejauh manakah akta ini akan mengambil alih atau berlaku pertindihan kuasa dengan kuasa yang ada di peringkat kerajaan negeri.
Pun begitu, Ahmad Shabery menafikan bahawa langkah kerajaan itu untuk menghalang kerajaan negeri Pakatan Rakyat menggunakan stadium negeri untuk aktiviti masyarakat dan parti.

No comments:

Post a Comment