Monday, March 22, 2010

KEMENANGAN YANG DI BATAL

Di Kejohanan Catur Hari Walayah DBKL 2010 di Stadium Titiwangsa telah di penohi dengan satu keputusan yang amat mengejutkan apabila Johan Kategori Terbuka di batalkan oleh penganjur  dan pemain di tempat kedua di umumkan sebagai pemenang.
  1.  Kejohanan ini telah di iklankan sebagai kejohanan bawah rating 1600.
  2.  Bloggers dan wanita di jemput tanpa mengambil kira ranking mereka.
  3.  Di bahagia OKU premain jemputan normal hanya untuk mereka dibawah rating 1200.

Arbiter telah meminta pemain yang punyai rating untuk mencatatkan rating mereka di borang yang di sediakan.  Semua pemain yang punyai rating telah mencatitkan rating mereka.
Apa itu rating ? Di Malaysia ada dua senarai rating, sifu telah menyatakan secara terbuka pemain tidak boleh ada dua rating satu FIDE, satu lagi nasional . Kedua rating Malaysia amat di pertikaikan kerana semua bentuk kejohanan tak kira jenis kawalan masa telah disatukan , semisti nya pemainan  blitz dan rapid tidak sama dengan permainan 60 minit.
Permainan telah di mulakan mengikut ranking ini serta , seorang peserta tidak mencatitkan rating nya dan apabila sifu tanya apa rating nya baru di beritahu 1600 maka di pusingan 3 baru lah pemain tersebut di rankkan.
Sifu percaya ranking oleh diberi oleh pemain adalah betul tapi ada pemain yang tidak puas hati telah membuat sikidikan dan pemain tersebut mempunyai rating yang amat tinggi.  Nilai sesaorang berdasarkan atas kepercayaan tapi apabila ranking di pertikaikan maka penyilidikan telah di jalan kan dan raking ELO beliau di dapati bernilai 1816.
Disebabkan ada bantahan bertulis maka sifu bersama penganjur telah membuat keputusan untuk membatalkan kemenangan dan menaikan senarai pemenang satu tapak ke atas.
  • Sabenar nya setiap kejohanan ada menyatakan kejohanan akan mengikut ranking tertentu dan kejohanan ini diletakkan pada ranking 1600.  
  • Bila Ranking  di minta harus mencatitkan raking yang betul iaitu ranking ELO FIDE sebab ranking Malaysia tidak di iktiraf.
  • Kalau ada dua rating maka di catitkan kedua rating tersebut.
Arbiter akan mengambil face value yang di beri pemain dan akan buat checking kalau didapati ada satu bantahan atau kemuskilan atau kejohanan akan dirating.

Dalam kejohanan tersebut telah berlaku satu bantahan bertulis mengenai masa dan jam.
  • Jam adalah hak milik penganjur.
  • Yang berhak 'memegang' jam adalah pemain tapi menekan jam terbut untuk memulakan kejohanan atau satelah membuat pergerakkan.
  • Arbiter pun tidak boleh angkat atau memegang jam melainkan untuk mengatasi masalah teknikal sahaja itu pun bila di minta oleh pemain atau sesuatu penalti dikenakan.
  • Pemain berhak memberhentikan jam untuk memanggil arbiter tapi sekiranya panggilan tersebut di dapat tidak betul maka arbiter boleh membuat penalti masa setiap kali jam di berhentikan.
  • Pemain tidak boleh memegang atau mengangkat jam tetapi memanggil arbiter untuk sebarang masalah dengan jam.
  • Dalam insiden ini satu tuduhan yang pemain telah mengurangkan masa lawan ketika membetulkan jam tersebut.
  • Arbiter sabenar nya boleh membuat kiraan sekira perkara tersebut telah berlaku tapi jam misti di berhentikan dan permainan belum tamat.
  • Jadi ini adalah ingatan kepada semua pemain yang mereka tidak boleh pegang apa lagi mengangkat jam ketika perlawanan sedang berjalan.
  • Mungkin apabila semua jam di kejohanan sudah digital pekara saperti ini tidak akan berlaku.
  • Sifu masih pegang pada perinsip yang arbiter bukan mempunyai kuasa mutlak tapi menjadi seorang yang adil untuk mengadili tanpa memihak. Sifu masih ingat satu insiden dimana seorang IA telah membatalkan permainan berpasukan yang sedang bermain kerana beliau tidak boleh mengambil tindakan atas pemain tersebut sebab pemain tersebut sudah kalah dan tamat permainan tapi rakan pasukan nya sedang bermain , jadi semua pemain tersebut di batatkan permainan yang arbiter berkuasa dan pasukan itu di beri 0-4. Sifu ada dengar banyak cerita berkenaan beberapa pemain yang mempunyai reputasi penipuan dalam permainan tapi tidak sangka pekara sebegini akan berlaku di mana sifu yang menjadi arbiter.
  • Bila pekara ini berlaku dengan Rizal , jurulatih Malaysia Paralimpik, dan mempunyai saksi tapi sifu tidak dapat bertindak atas pekara diatas kerana permainan sudah tamat. Sifu ingat satu peristiwa melibatkan Judith Polgar dan Kasparov di Sepanyol, apabila Polgar tuduh Kasparov telah pegang Kuda tapi gerakkan Rook pula dalam satu gerakan pantas, sebab Rook akan mati kalau Kuda digerakan.  Masalah nya tiada saksi dan siapa Arbiter nak percaya jadi permainan di teruskan. Satelah tamat baru lah mereka lihat rakaman video dan apa yang di tuduh Polgar memang betul tapi keputusan yang Judith kalah kekal sebab video masih belum di gunapakai sebagai bahan bukti. Kedua bantahan hanya dibuat salepas permainan tamat.
  • Sifu akan terus membuat kejohanan dengan mereka yang ranking 1600 ke bawah sebab hampir semua kejohanan lain boleh di sertai oleh mereka di atas 1600.
  • Bila di minta beri ranking senaraikan FIDE ranking dulu dan di ikuti oleh nasional ranking, sebab dengan internet semua info mudah di perolehi.

2 comments:

  1. I was cheated before also. see here http://sicilian-najdorf.blogspot.com/2010/03/chess-cheat-blacklist-there-are.html#links

    ReplyDelete
  2. Penipuan kerap berlaku apabila kita mempunyai niat serong dan melihat lawan boleh diperlecehkan. Atau melihat penganjur boleh di permainkan dengan menipu dalam ELO rating tapi ingat Allah maha kaya boleh melihat apa yang kita tidak nampak boleh tahu bila kita berniat serong, yang benar akan ditegahkan yang salah diadili.

    ReplyDelete