Monday, July 25, 2011

JUARA MAKSAK : KUALA LUMPUR

MAKSAK 2011 CHESS CHAMPION : KUALA LUMPUR WP




Photo from
Walaupun kejohanan catur Maksak bermula Khamis hingga Ahad, tapi hari Khamis tiada permaianan tetapi mesyuarat pasukan. Hangat di perbincangkan mengenai pemutus, akhir nya di terima pemutus sebagai Game Point, Match Point dan Personal Encounter. Seapatut nya pemutus ini kalau sudah di nyatakan akan mengikut cara FIDE, masalah saperti ini tidak akan berbangkit.
Kuala Lumpur tidak kalah dan bagaimana sekali pun pemutus Kuala Lumpur tetap menjadi Juara secara mutlak.

Masalah berbangkit adalah mengenai masa 45 x 2 minit untuk setiap perlawanan, di syorkan 60 x 2 minit untuk kejohanan akan datang untuk mendatangkan permainan berkualiti.

Maksak 2011 kali ini telah di tekan mengejar masa apabila petang Jumaat di khaskan untuk acara rasmi tuan rumah, sepatut nya ini di cantumkan dengan acara penutup dan penyampaian hadiah.

Masa rasa terbuang apabila di putuskan malam Sabtu (ada perlawanan bolasepak) masa untuk berehat, maka ini semua membuat perlawanan di padatkan pada hari siang Sabtu, ini telah memaksa pemain bermain dengan tekanan terutama letih apabila watku berehat hanya 15 minit sahaja.

Tekanan ini bukan sahaja menekan pemain tapi juga dengan pemain simpanan, jurulatih dan pengurus dan pihak Maksak perlu memberi pertimbangan mengenai masalah utama ini agar satu kajian mendalam harus di lakukan untuk meningkatkan kualiti permainan catur Maksak.

Tahniah buat Kuala Lumpur WP yang mempertahankan kejuaraan dan semua pasukan yang telah berjuang bersama untuk mencantas Kuala Lumpur tapi pasukan catur KL ini telah berjaya mengatasi halangan dari Doctors Selangor, Pasukan Pantai Timor, Terengganu , Kenyalang dari Serawak yang cukup liat. Tapi berkat doa KL mengetasi masalah semua untuk menjadi Juara Catur Maksak 2011.

Taniah buat penganjur terutama pasukan teknikal Perak yang berjaya menghadapi tekanan penganjuran dalam waktu yang terhad.

Sifu terpaksa membawa diri pada malam Sabtu untuk pulang kr KL apabila menerima berita tentang keuzuran Bonda tercinta, tapi hati Sifu bersama pasukan KL yang mencatat sejarah sebagai Juara bertahan tanpa kalah atau seri. Tahniah Makswip.

No comments:

Post a Comment