Friday, November 20, 2009

TALKIN UNTUK CATUR

DEATH OF CHESS IN mALAYSIA ??

Minggu lalu Sifu telah mendengar nya dan semalam disahkan oleh dua rakan pula yang bercerita mengenai masa depan catur di peringkat MSSM. Sifu seakan tidak percaya kesuburan catur akan menerima hentakan berat dan akan merupakan kematian nya catur di peringkat MSSM dan pembangunan catur di Malaysia apabila catur digugurkan dari acara MSSM mulai tahun hadapan.

Tangisan pasti akan kedengaran saperti nya pada tahun 90an ketika catur di gugurkan selama lima tahun dari arena MSSM kini berulang apabila catur merupakan salah satu acara sukan yang akan digugurkan dari kalender MSSM.

Apakah ini omomg omong kosong aja atau cerita cerita tidak berasas dan Sifu harapkan ini tidak benar dan mari kita kejutkan mereka yang selama ini menjadi atau berlagak sebagai pemimpin catur di peringkat negeri dan negara, ingat catur pernah di talkinkan dahulu dan berapa perit nya keadaan ketika itu.

Kalau mereka ini tidak boleh berusaha saperti yang berlaku pada tahun 90an ini maka sudah tiba masa nya mereka semua harus berundur dan beri kepada yang lain yang sunggup berjuang untuk pembangunan catur.

Ini akan berulang, asas nya CATUR BUKAN SUKAN dan catur bukan high performance sports dimana catur tidak ada tempat di SUKMA, di Sukan SEA, di Sukan Asia, Di Sukan Komenwel apa lagi di Sukan Olympic.

Kita asyek syok sendiri dengan kejohanan yang bukan program pembangunan sudah masa nya semua pengiat catur pemain, ibu bapa, pencinta catur bersatu untuk merombak situasi yang menyedihkan ini, Sifu memohon maaf kerana Sifu tiada kuasa melainkan boleh bersuara dalam sukan OKU sahaja selagi semua tidak mahu menilai keduduksn ini makA terimalah TALKIN UNTUK CATUR atau the DEATH OF CHESS di Malaysia.

Sifu mengharapkan semua bloggers akan membawa berita ini untuk menjadi satu suara bersatu untuk melobi agar catur diterima semua di MSSM dan dipertingkatkan sebagai sukan disemua peringkat.

Mungkin omong omong kosong atau menyalak kebukit tapi kalau kita tidak mencuba atau berani bersua untuk kebaikan catur mengapa tidak dan siapA LAGI KALAU BUKAN KITA PENGIAT CATUR.

8 comments:

  1. berita ini belum ada kesahihannya tapi sm akan copy n paste kat www.stonemaster.info

    ReplyDelete
  2. Minggu lepas sy dah dengar dari kawan tapi seakan x nak percaya.sy x sanggup nak tulis dlm blog caturterengganu.Sy call Pengerusi Teknik Catur MSSM Cikgu Aminuddin dan menurutnya sehingga hari ini cadangan tersebut adalah betul.Walaubagaiman pun pengesahan terakhir akan dibuat pada bulan Disember ini.Bukan catur shj yg menjadi mangsa tetapi beberapa sukan lain telah turut dikorbankan.Jadi peluang utk catur kalau ada pun samar samar shj.

    ReplyDelete
  3. Mana orang2 MCF? Takkan mereka berdiam diri?

    ReplyDelete
  4. apa la... baru dugaan sikit.dah nampak mati.semangat 0.ish2.....

    ReplyDelete
  5. ISH TAK BOLEH AR MCM NIE...MCM MANA KITA NAK SELECT PLAYER2 CATUR TANAH AIR KITA KN...PLZZZ...JANGAN BUBARKAN ACARA CATUR MSSM.

    ReplyDelete
  6. Apa2 perjuangan dan cadangan untuk menegakkan Catur sebagai sukan tanahair akan disokong

    ReplyDelete
  7. Diharap ramai yg akan bersuara dan menyokong usaha2 menghalang perkara ini dari berlaku. KEPADA SEMUA PEMAIN2 DAN PEMINAT2 CATUR TANAHAIR,MARI BERSATU MEMBANTAH CATUR DIKELUARKAN DARI MSSM!!!

    ReplyDelete
  8. CATUR TERMASUK DALAM SUKAN SEA KE-26 DI INDONESIA PADA 2010!!!

    ReplyDelete